Ładowanie

Historia Pojazdu gov pl – sprawdź auto przed zakupem

Historia Pojazdu gov pl – sprawdź auto przed zakupem

Zakup auta używanego w dalszym ciągu jest jednym z podstawowych form zdobycia własnych czerech kółek w Polsce. Nic się nie zmieniło także pod kątem uczciwości wielu handlarzy autami, którzy zrobią wszystko, by nie wszystkie informacje odnośnie pojazdu trafiły do potencjalnego kupca. Przed zakupem auta zawsze warto więc sprawdzić wszystko, co się tylko da na jego temat. Jako że informacje udzielane przez sprzedawcę nie zawsze są rzetelne i kompletne, dużo pewniejszym sposobem jest sprawdzenie historii pojazdu za pomocą wyspecjalizowanych portali internetowych. Pozwoli nam to uniknąć nieprzyjemności i sporych wydatków w przypadku wyjścia na jaw zgłoszenia auta jako kradzione, bądź zatajenia przez sprzedającego znacznej szkody odbijającej się na konstrukcji auta. Jednym z miejsc, gdzie można sprawdzić historię auta jest portal HistoriaPojazdu.gov.pl. 

W jakim celu powstał portal HistoriaPojazdu.gov.pl?

Podstawowym założeniem portalu jest powszechny dostęp do informacji odnośnie aut dostępnych na polskim rynku wtórnym. Dzięki szybkiemu dostępowi do szerokiej informacji odnośnie konkretnego auta zwiększone zostało bezpieczeństwo osób kupujących auta używane. Automatycznie przekłada się to na rzadsze próby ukrywania istotnych informacji odnośnie bezpieczeństwa auta, oraz jego wad prawnych. Prosty dostęp do historii przebiegów pojazdu odbiera możliwość “cofania przebiegów” nieuczciwym handlarzom.

Dodatkowym argumentem była chęć udostępnienia tego narzędzia osobom, które nie chcą płacić za identyczną usługę wyspecjalizowanym firmom zajmującym się wyciąganiem danych odnośnie pojazdów z wielu różnych rejestrów. Im więcej osób ma bowiem dostęp do takich informacji, tym mniej jest na drodze aut, które nie powinny po nich jeździć.

historia pojazdu

Czego potrzebuję, żeby dokonać sprawdzenia?

Sprawdzanie aut na portalu HistoriaPojazdu.gov.pl jest bardzo proste. Wystarczy posiadać dowolny sprzęt wyposażony w dostęp do internetu, przeglądarkę internetową oraz znajomość 3 informacji na temat interesującego nas auta,  ze zdobyciem których od sprzedawcy nie powinniśmy mieć problemów. Są to – numer rejestracyjny, numer VIN oraz data pierwszej rejestracji. Wszystkie te informacje są widoczne na pierwszej stronie dowodu rejestracyjnego auta. Po wprowadzeniu danych wystarczy jedno kliknięcie, żeby otrzymać pełny raport na temat auta. Z raportem zapoznać się można bezpośrednio na stronie, lub pobrać go w postaci pliku PDF by móc otworzyć go w dowolnym momencie. Raport generowany jest automatycznie i nie trzeba na niego czekać, ani zamawiać wcześniej. Rozwiązanie to jest na tyle dobre, że wykorzystać je możemy nawet w trakcie osobistego sprawdzania auta korzystając z telefonu komórkowego. Dzięki temu nie musimy wierzyć sprzedawcy na słowo, ani ryzykować, że zanim dostaniemy raport z innego źródła, ktoś nas uprzedzi i kupi interesujące nas auto.

Skąd pewność, że dane ze strony są wiarygodne?

Wszystkie dane udzielane przez serwis HistoriaPojazdu.gov.pl pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Rejestr ten prowadzony jest przez Ministra Spraw Wewnętrznych w związku z ustawą Prawo o ruchu drogowym. Nie ma możliwości sfałszowania danych wprowadzanych do ewidencji, ponieważ wprowadzane są one tylko przez upoważnione osoby, a dodatkowo w każdej chwili mogą zostać zweryfikowane przez Policję. W przypadku rozbieżności oznaczałoby to odpowiedzialność karną dla osoby wprowadzającej dane, dzięki czemu proceder zaniżania niektórych wartości został powstrzymany. 

Dodatkowo sam portal jest również portalem rządowym, sygnowanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, co gwarantuje bezpieczeństwo przy sprawdzaniu auta, dzięki zapleczu technicznemu certyfikowanemu przez instytucje rządowe. 

Co z autami sprowadzonymi z innego kraju?

Bardzo często auta będące w sprzedaży na polskim rynku pierwszą rejestrację miały w innym kraju. Mimo zarejestrowania auta w Polsce warto wiedzieć, jak wyglądała ich przeszłość w kraju pochodzenia. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, czy oferowane auto nie było kiedy złożone z dwóch aut po wypadku, czy też nie było wcześniej zalane w wyniku powodzi. Wiele serwisów sprawdzających auta oferuje dodatkowe sprawdzenie ich historii zagranicznej za dodatkową opłatą. Dzięki programowi CEPIK 2.0 HistoriaPojazdu.gov.pl posiada dostęp również do historii aut spoza Polski. Umożliwiło to rozszerzenie dostępnej w raporcie informacji i zwiększenie bezpieczeństwa kupującego.

W przypadku aut, które posiadają historię zagraniczną, dane ściągane są z systemów zewnętrznych takich jak:

  • CARFAX – pozyskujący dane z Hiszpanii, Belgii, Niderlandów, Szwecji i Norwegii;
  • AutoDNA – pozyskujący dane z Niemiec, Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Ruminii, Danii;
  • CarVertical – pozyskujący dane z Czech, Węgier, Włoch, Litwy, Holandii, Norwegii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Nowej Zelandii, Kanady.

Systemy te, podobnie jak Centralna Ewidencja Pojazdów, zbierają informacje odnośnie przeglądów, szkód komunikacyjnych czy też zgłoszeń kradzieży. Dodatkowo zawierają informacje o ewentualnych szkodach wynikających między innymi ze zdarzeń naturalnych takich jak powodzie, w przypadku których doszło na przykład do znaczącego zalania auta. Dzięki integracji tych systemów z portalem HistoriaPojazdu.gov.pl informacja odnośnie sprawdzanego pojazdu jest dużo bardziej kompletna i pozwala ustalić faktyczny stan auta zarejestrowanego w Polsce.

Istnieje możliwość sprawdzenia również auta, które nie istnieje jeszcze w Centralnej Ewidencji Pojazdów, ponieważ nie zostało jeszcze zarejestrowane na terytorium Polski. Sprawdzenie takie wymaga założenia profilu zaufanego. Nie jest to duże utrudnienie, ponieważ profil zaufany założyć można bez wychodzenia z domu, z wykorzystaniem internetowego dostępu do konta bankowego. Po zalogowaniu na profil zaufany otrzymamy łączony raport z systemów zagranicznych, co pozwoli ustalić prawdziwy stan techniczny świeżo sprowadzonego auta. Pozwala to bardzo często na uniknięcie zakupu auta ze znacząco sfałszowanym odczytem drogomierza, który bardzo często cofany jest jeszcze przed przywiezieniem auta do Polski. Przed integracją systemu z CEPIK 2.0 kupujący byli bezradni w przypadku aut posiadających jedynie historię zagraniczną, ale aktualnie możliwa jest bardzo dokładna weryfikacja ich faktycznego stanu technicznego. 

Kto może korzystać z portalu?

Portal jest dostępny dla wszystkich, którzy chcą sprawdzić dowolne auto znając jego numer rejestracyjny, VIN i datę pierwszej rejestracji. Informacje otrzymuje się całkowicie bezpłatnie i bez konieczności zgadzania się na jakiekolwiek subskrypcje. W przypadku aut zarejestrowanych w Polsce nie jest wymagane żadne konto, ani profil zaufany. Związane jest to z faktem, że dane udostępniane w Centralnej Ewidencji Pojazdów są w pełni publiczne. Jedynie pobieranie danych odnośnie aut niezarejestrowanych w Polsce wymaga profilu zaufanego.

historia pojazdu

Jakie informacje są w raporcie?

Przede wszystkich raport zawiera ewentualne adnotacje odnośnie problemów prawnych z autem. Jeśli było kradzione, dowiemy się tego w nagłówku raportu oraz w osi czasu przedstawiającej przebieg historii auta (nawet jeśli zostało skradzione i odnalezione). Podobnie sytuacja wygląda z zastawem rejestrowym lub zajęciem komorniczym. Jeśli auto jest obciążone, informacja na ten temat pojawi się w raporcie, w widocznym miejscu. Informacje te są szczególnie istotne przy zakupie auta, ponieważ pozwalają ustalić, czy po zakupie auta od właściciela, na pewno przejmiemy prawo jego pełnej własności i czy za autem nie przyjdzie komornik. Dowiemy się też, ilu właścicieli miało auto oraz kiedy został wydany aktualny dowód rejestracyjny.

Poza tym znajdziemy w nim wszystkie istotne informacje techniczne o aucie takie jak:

  • Pojemność silnika
  • Moc silnika
  • Rodzaj paliwa
  • Istniejące instalacje alternatywne (zasilanie gazem)
  • Emisja CO2
  • Średnie zużycie paliwa na 100km
  • Masa własna pojazdu
  • Dopuszczalna masa całkowita
  • Maksymalna masa całkowita ciągniętej przyczepy z hamulcem
  • Maksymalna masa całkowita ciągniętej przyczepy bez hamulca
  • Dopuszczalna ładowność
  • Ilość miejsc
  • Aktualny przebieg
  • Rozstaw kół
  • Rozstaw osi
  • Maksymalny nacisk na oś
  • Świadectwo homologacji

Poza informacjami technicznymi znajdziemy też pełną linię czasową przeglądów auta z przebiegami odczytanymi w czasie dokonywania przeglądu. Poza tym w linii czasowej dodane są odczyty drogomierza dokonywane w czasie kontroli policyjnych, ewentualne wymiany drogomierza oraz adnotacje o powstałych istotnych szkodach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo pojazdu. W przypadku kradzieży i odnalezienia auta również taka informacja pojawi się w raporcie.

Zauważyć trzeba, że niektóre informacje gromadzone były dopiero od pewnego czasu:

  • W przypadku szkody istotnej informacje gromadzi się od 1 marca 2020 roku;
  • W przypadku odczytu drogomierza w czasie badań technicznych pojazdu dane gromadzi się od 2014 roku;
  • W przypadku wymiany drogomierza informacje gromadzi się od 2020 roku;
  • W przypadku stanu drogomierza w czasie kontroli drogowej informacje gromadzi się od 2020 roku.

Nie zmienia to jednak faktu, że informacje te są aktualnie bardzo istotne dla osób zainteresowanych zakupem auta używanego, ponieważ pozwalają dokonać weryfikacji aktualnego stanu drogomierza. 

Istotne są również informacje takie jak ważność ubezpieczenia OC, czy też to, kto był poprzednim właścicielem auta – firma czy osoba prywatna. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ pozwoli uniknąć zakupu auta poflotowego, które było bardzo intensywnie eksploatowane. Dowiemy się również, czy auto było zarejestrowane jako taksówka, co przekłada się na jeszcze większe jego zużycie, a dodatkowo rzuca dodatkowe światło na rzetelność podawanego przez sprzedawcę przebiegu. 

Czy warto korzystać z HistoriaPojazdu.gov.pl?

Oczywiście, że warto. Serwis ten powinien być podstawowym narzędziem każdej osoby zainteresowanej zakupem auta używanego. Jedynie dokładne sprawdzenie historii auta może dać nam pewność słuszności wyboru i zmniejszy ryzyko ewentualnych problemów z autem po jego zakupie.

Opublikuj komentarz