akt komunikacji językowej

Akt komunikacji językowej – Czym Jest?

Pojęcie „aktu komunikacji językowej” może wydawać się czymś bardzo dziwnym. Jednak tak naprawdę jest to coś, co wszystkim jest bardzo dobrze znane. Bowiem jest to wypowiedź w formie pisemnej lub ustnej, która zawsze zostaje skierowana do konkretnej osoby. Podstawowymi elementami aktu komunikacji językowej jest nadawca, jak również odbiorca. Właściwie to można by tyle powiedzieć na ten temat. Warto jednak nieco więcej powiedzieć na ten temat.

Akt mowy

Niektórzy mówią akt komunikacji językowej. Są też takie osoby, które używają sformułowania „akt mowy”. Niektórzy mówią praca pisemna (w szczególności, jeżeli mowa jest o uczniach i nauczycielach), a także o rozmowie.

Teraz już każdy będzie wiedział, czym takie akty są. Aby miały one prawo się zadziać, konieczne są dwa elementy. Osoba, która taki komunikat nadaje, jak również odbiorca. Przy czym należy powiedzieć, że nie zawsze w tym samym momencie musi nastąpić odbiór. W szczególności, jeżeli chodzi o prace pisemne, które najczęściej zostają odczytane dopiero po czasie przez odbiorcę. Ważny jest również sam kod, czyli język, który służy do przekazania danej informacji. Akt komunikacji językowej zawsze zachodzi w pewnych okolicznościach. Może to być spotkanie w pracy, w szkole, a nawet przypadkowe zejście się dwóch osób na ulicy. Co ciekawe, współczesne czasy pozwalają na to, aby akty komunikacji językowej mogły być przekazywane za pomocą różnych kanałów. Bardzo często wykorzystywane są do tego smartfony, laptopy lub inne urządzenia będące wyczynem technologicznym.

Skuteczna komunikacja

Właściwie to można powiedzieć, że bez sprawnie odbywającej się komunikacji, żadna z osób nie będzie w stanie sobie poradzić. Co więcej, komunikacja jest w stanie wiele powiedzieć o tym, jakie stosunki panują pomiędzy poszczególnymi osobami. W szczególności, jeżeli mowa jest o aktach komunikacji językowej, które odbywają się ustnie. Wystarczy tylko zaobserwować czyjś ton głosu lub szybkość mówienia, aby móc wyrobić sobie opinie na poszczególne tematy. Nawet z wypowiedzi pisemnych także dużo można się dowiedzieć. Przecież to nie tylko wypracowania, które nauczyciel otrzymuje od ucznia. Wystarczy bowiem spojrzeć ile pism każdego dnia przewija się w małych i dużych firmach, aby zrozumieć, że nawet pisemne akty komunikacji językowej są wszystkim doskonale znane. Człowiek musi jedynie popracować nad tym, aby jego komunikacja zawsze była skuteczna, a informacja zawsze trafiała do określonego celu.

Dlaczego skuteczna komunikacja językowa jest tak ważna?

Każdy chce mieć pewność, że zawsze zostanie w prawidłowy sposób zrozumiany. Może nie zawsze opinie wszystkich osób będą się zgadzać, ale chodzi także o prawidłowe przekazanie komunikatu. Ważne jest jednak to, aby informacje te były respektowane i uznawane. Wszyscy mają bowiem prawo do wyrażania własnego zdania.

Skuteczna komunikacja językowa jest bardzo ważna w szczególności dla firm. Od tego może bowiem zależeć ich sukces w przyszłości na rynku. Dlaczego jeszcze efektywna komunikacja jest tak ważna? Chodzi bowiem o:

  • przyjazne warunki – niezależnie od tego czy mowa jest o szkole, pracy, czy też własnym domu. Dzięki temu, że wszystkie informacje przekazywane są w aktach komunikacji językowej w sposób jasny i klarowny, nikt nie ma do czynienia z chaosem i dezinformacją. Mowa tu nie tylko o pozytywnych informacjach. Może to dla niektórych bolesne, ale także negatywne informacje zwrotne mają szczególne znaczenie. Tym bardziej że pozwalają one w przyszłości poprawić błędy, które wcześniej się popełniło;
  • otwartość – jeżeli informacje przekazywane są zawsze w sposób otwarty, nikt nie będzie się wstydził, stwarza to ogólnie świetną podstawę do tego, aby zadawać pytania. Dzięki temu uczniowie jeszcze chętniej przyswajają wiedzę, pracownicy mają szansę się rozwijać, a w domach zawsze będzie można na sobie wzajemnie polegać;
  • stres – ileż to razy człowiek zachodzi w głowię na temat tego czy wszystko prawidłowo wykonał. Brak jakichkolwiek informacji zwrotnych sprawia, że ilość stresu zaczyna się powiększać. Dla wielu osób jest to ogromnym problemem. To dlatego skuteczne akty komunikacji językowej są tak ważny. Tak, aby móc zredukować duży poziom stresu.

Mówiąc o aktach komunikacji językowej w pracy, należy wskazać także na to, że dzięki temu można również liczyć na większą wydajność swoich pracowników. W szczególności, jeżeli mowa jest o pochwałach, które mają w sobie taką moc, że są w stanie wpłynąć motywująco na każdego pracownika.

Jak należy komunikować się z ludźmi?

Skoro już wiadomo, że skuteczna komunikacja jest tak ważna, każdy powinien wiedzieć jak takie akty mowy powinny być wykonywane. Tak, aby zawsze udało się utrzymać odpowiednią harmonię i ład. Niezależnie od tego, gdzie owe akty będą się odbywać, w ten sposób uda się na pewno zachować także odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Oto kilka najważniejszych zasad, które warto zachować przy formułowaniu aktów komunikacji językowej.

  1. Słucham – niezależnie od tego czy to pani w szkole każde napisać wypracowanie z lektury, szef sprawozdanie z zebrania, a żona chciałaby mieć dobrze sporządzoną listę zakupów, zawsze należy dobrze wysłuchać tego, co druga strona ma do powiedzenia. W ten sposób będzie można dobrze ukształtować swoją odpowiedź w formie pisemnej oraz ustnej.
  2. Zainteresowanie – właściwie to można powiedzieć, że jest ono połączone ze słuchaniem. Jeżeli ktoś wysłuchał, to także jest w stanie zapewnić drugą stronę, że zainteresował się daną sprawą w 100%. W ten sposób będzie można zauważyć naprawdę ciekawe efekty. Zainteresowanie można również okazać poprzez zadawanie pytań. W szczególności, jeżeli ktoś nie zrozumiał wcześniej przekazywanych informacji. Pomoże to wyjaśnić wszelkie nieprawidłowości i nieporozumienia.
  3. Język ciała – w szczególności, jeżeli mowa jest o rozmowie. O aktach komunikacji językowych, które przekazywane są ustnie. Zwracając uwagę na język ciała, będzie można wiedzieć jakie intencje ma dana osoba. Pomoże to również prawidłowo formułować wydawane akty komunikacji językowej, czyli wypowiedzi.
  4. Jasne komunikaty – wyrażając jasno swoje akty mowy, bez trudu będzie można się porozumieć. Tak, aby nie usłyszeć od odbiorcy „ale ja Cię w ogóle nie rozumiem”. Zamiast kluczyć, trzeba wydawać jasne komunikaty. Nie ma co owijać w bawełnę, ponieważ może to doprowadzić do wielu niejasności. Takich sytuacji lepiej unikać.
  5. Kto ma rację – akty komunikacji językowej to także rozmowa. Nie zawsze ma się rację w takiej rozmowie i trzeba czasem to zrozumieć. Jeżeli ktoś będzie uparcie bronił swojego zdania, pomimo braku racji, może na tym wiele stracić.
  6. Emocje – zawsze należy trzeba trzymać je na uwięzi. W szczególności, jeżeli akt mowy odbywa się z osobami wyższego szczebla lub pomiędzy uczniem a nauczycielem. Jeżeli ktoś sprawi, żeby emocje wzięły górę, może się okazać, że akty komunikacji językowej nie zostaną w prawidłowy sposób zrozumiałe.

Pewnie wiele osób nie zdawało sobie nawet sprawy z tego, że akty komunikacji językowej są przez nich na bieżąco wykorzystywane.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *